Bejegyzések

Vitorlástúra az Adrián

Sok kérdést kapunk a tengeri vitorlás túrázással kapcsolatban, aminek nagyon örülünk, mert minden vitorlázással kapcsolatos kérdésre szívesen válaszolunk, segítünk! Friss jogosítvánnyal a zsebben mielőbb érdemes elkezdeni hajózni. De merre, honnan? A kérdések között is a leggyakoribb, hogy melyik adriai városok a főbb charterközpontok, honnan érdemes indulni. Szerencsére van választék bőven!

Nos, íme az Adria charterbázis „toplista”:

  1. Sukosan (ejtsd: szukosan) Marina Dalmacija. Hatalmas kikötő Zadartól délre, kb. 5 km-re. Az Adria legnagyobb sporthajós kikötője, ezres hajóparkkal, nagy része charterflotta. Indulásnak viszont kiváló, mivel pontosan „középen” van, mehetünk délre és északra is, illetve közel van a Kornati Nemzeti Park szigetvilága (amióta a Zdrelac-hidat megemelték, a kisebb-közepes árbocmagasságú hajóknak kerülniük sem kell errefelé indulva).
  2. Biograd, Marina Kornati. Sukosan déli szomszédja, pontosan ugyanazokat lehet róla elmondani: nagy kikötő charterflottákkal, indulásra és érkezésre kiváló, nem marasztalja az embert.
  3. Primosten, Marina Kremik. Új kikötő úszóstéges rendszerrel. Magas hegyek között egy védett öbölben van, külleme szebb a sukosani és a biogradi kikötőnél. A szomszédban van Trogir és Split (világörökség helyszínek), valamint észak felé Sibenik és a Krka-vízesés, innen ezek a gyakori célpontok, valamint a déli szigetek.
  4. Pula, Marina Veruda. Pula külvárosa, az Észak-Adria és Isztria egyik jelentős charterbázisa. Az Isztria nyugati oldala maga is egy gyönyörű túra (Pula, Rovinj, Porec, Piran, Trisezt) de innen akár Velence sincsen messze.
  5. Krk-sziget, Marina Punat. A Kvarner-régió kedvelt indulópontja, innen Rab, Mali Losinj és Zadar vannak közel, mindegyikük gyönyörű történelmi óvárossal,  hullámzástól mentes vizeken.
  6. Split, Marina Kastela. Split külvárosa, iparnegyed közelében. Hamar el kell indulni innen, de a „kapun kívül” már ismét gyönyörű minden, a déli szigetek felé praktikus indulni: Brac, Hvar, Korcula, vagy éppen a külső sziget, Vis és mellette a híres Kék Barlang (Bisevo).
  7. Dubrovnik, ACI marina. A híres óvárostól ugyan némi buszozás választja el, de a kikötő magában is gyönyörű, pálmák, feszített víztükrű medence, rengeteg hajó. Innen Mljet és Korcula a jó választás, illetve ínyenceknek ajánlom a szomszédos Montenegroba való áthajózást, a Kotori-öböl csodaszép.

Vitorlástúra útiterv Splitből:

0. nap, szombat. Utazás, hajóátvétel, este érdemes megnézni az óvárost Diocletianus császár palotájával.

1. nap, vasárnap: Split-Milna (Brac-sziget) A táv mindössze 12 tmf, viszont kiválóan alkalmas ez a nap a manőverek átismétlésére, a csapat összecsiszolására. A kikötés Milnán (ACI Marina) nagyon könnyű, partfalra tolatunk, mólók nincsenek. Békés, nyugodt hely.

2. nap, hétfő: Milna-Vis (Komiza) 25 tmf a táv, Vis a külső sziget, itt már lehetnek nagyobb hullámok is. Komiza csendes hely, városi kikötőben köthetünk ki, ez nem marina, de azért van fürdő és a vendéglők a hajó orra előtt lesznek. A kikötés nagyon könnyű, partfalra tolatás, mooringok, áram, víz.

3. nap, kedd: Komiza-Kék Barlang-Hvar. A mai napon délelőtt hajózzunk át Bisevo-szigetére (3 tmf) a Kék Barlangot megnézni. A délelőtt fényeiben a barlang csodálatosan kék, de csak hullámmentes időben tudunk bemenni, és persze csak a hajónk csónakjával. (Váltva, hiszen a víz mély, horgonyozni nem tudunk, a társak a hajóval körözgetnek). Délután Bisevo-Hvar (Aci Marina Palmizana) kb. 20 tmf. Ha nincs főszezon, Hvar városi kikötőjében is kiköthetünk, ill. horgonyozhatunk. Az óváros gyönyörű!

4. nap, szerda: Hvar-Korcula 35 tmf. Korcula szintén csodás történelmi óvárossal bír, és itt van Marco Polo szülőháza is. Mármint az egyik, mert Adria-szerte van belőle még másik kettő. (a legenda szerint Napoleon gyermekkori koponyáját is több múzeumban mutogatják). A Marina viszont az óváros mellett van, a látvány emlékezetes marad.

5. nap, csütörtök: Korcula-Scedro-sziget, horgonyzó öböl. Én magam minden túrán javaslok legalább egy horgonyon töltött éjszakát, legyen ez a mai! Scedro északi felén két kis öböl közül is választhatunk, település nincs a közelben, a nyugalom és a csillagfény garantált. Rossz idő esetén a közeli Palmizana a menedékkikötő.

6. nap, péntek: Scedro-Split, táv: 30 tmf. Mivel horgonyon voltunk, korán tudunk indulni (ez is egy előnye a horgonyzásnak) nem térít el a korai indulástól a bolt, kávézó és egyéb szárazföldi örömök. A visszaúton általában szemből fúj a szél Split felé (Maestral) de a korai indulással bőven marad időnk cirkálgatni.

7. nap, szombat hajóleadás, hazautazás, élmnyekkel gyarapodva…

Ez a túra nem tengeri mérföldekben, hanem látnivalókban bővelkedik. Split, Kék Barlang, Hvar, Korcula… Talán ez az útvonal lehet majd a legemlékezetesebb valamennyi közül, amire hideg téli napokon sóvárogva gondolunk vissza. Persze ehhez jó társaság és természetesen jó időjárás is kell. Ezt kívánom mindenkinek, mielőbb!