Sok kérdést kapunk a tengeri vitorlás túrázással kapcsolatban, aminek nagyon örülünk, mert minden vitorlázással kapcsolatos kérdésre szívesen válaszolunk, segítünk! Friss jogosítvánnyal a zsebben mielőbb érdemes elkezdeni hajózni. De merre, honnan? A kérdések között is a leggyakoribb, hogy melyik adriai városok a főbb charterközpontok, honnan érdemes indulni. Szerencsére van választék bőven!
Nos, íme az Adria charterbázis „toplista”:
- Sukosan (ejtsd: szukosan) Marina Dalmacija. Hatalmas kikötő Zadartól délre, kb. 5 km-re. Az Adria legnagyobb sporthajós kikötője, ezres hajóparkkal, nagy része charterflotta. Indulásnak viszont kiváló, mivel pontosan „középen” van, mehetünk délre és északra is, illetve közel van a Kornati Nemzeti Park szigetvilága (amióta a Zdrelac-hidat megemelték, a kisebb-közepes árbocmagasságú hajóknak kerülniük sem kell errefelé indulva).
- Biograd, Marina Kornati. Sukosan déli szomszédja, pontosan ugyanazokat lehet róla elmondani: nagy kikötő charterflottákkal, indulásra és érkezésre kiváló, nem marasztalja az embert.
- Primosten, Marina Kremik. Új kikötő úszóstéges rendszerrel. Magas hegyek között egy védett öbölben van, külleme szebb a sukosani és a biogradi kikötőnél. A szomszédban van Trogir és Split (világörökség helyszínek), valamint észak felé Sibenik és a Krka-vízesés, innen ezek a gyakori célpontok, valamint a déli szigetek.
- Pula, Marina Veruda. Pula külvárosa, az Észak-Adria és Isztria egyik jelentős charterbázisa. Az Isztria nyugati oldala maga is egy gyönyörű túra (Pula, Rovinj, Porec, Piran, Trisezt) de innen akár Velence sincsen messze.
- Krk-sziget, Marina Punat. A Kvarner-régió kedvelt indulópontja, innen Rab, Mali Losinj és Zadar vannak közel, mindegyikük gyönyörű történelmi óvárossal, hullámzástól mentes vizeken.
- Split, Marina Kastela. Split külvárosa, iparnegyed közelében. Hamar el kell indulni innen, de a „kapun kívül” már ismét gyönyörű minden, a déli szigetek felé praktikus indulni: Brac, Hvar, Korcula, vagy éppen a külső sziget, Vis és mellette a híres Kék Barlang (Bisevo).
- Dubrovnik, ACI marina. A híres óvárostól ugyan némi buszozás választja el, de a kikötő magában is gyönyörű, pálmák, feszített víztükrű medence, rengeteg hajó. Innen Mljet és Korcula a jó választás, illetve ínyenceknek ajánlom a szomszédos Montenegroba való áthajózást, a Kotori-öböl csodaszép.
Vitorlástúra útiterv Splitből:
0. nap, szombat. Utazás, hajóátvétel, este érdemes megnézni az óvárost Diocletianus császár palotájával.
1. nap, vasárnap: Split-Milna (Brac-sziget) A táv mindössze 12 tmf, viszont kiválóan alkalmas ez a nap a manőverek átismétlésére, a csapat összecsiszolására. A kikötés Milnán (ACI Marina) nagyon könnyű, partfalra tolatunk, mólók nincsenek. Békés, nyugodt hely.
2. nap, hétfő: Milna-Vis (Komiza) 25 tmf a táv, Vis a külső sziget, itt már lehetnek nagyobb hullámok is. Komiza csendes hely, városi kikötőben köthetünk ki, ez nem marina, de azért van fürdő és a vendéglők a hajó orra előtt lesznek. A kikötés nagyon könnyű, partfalra tolatás, mooringok, áram, víz.
3. nap, kedd: Komiza-Kék Barlang-Hvar. A mai napon délelőtt hajózzunk át Bisevo-szigetére (3 tmf) a Kék Barlangot megnézni. A délelőtt fényeiben a barlang csodálatosan kék, de csak hullámmentes időben tudunk bemenni, és persze csak a hajónk csónakjával. (Váltva, hiszen a víz mély, horgonyozni nem tudunk, a társak a hajóval körözgetnek). Délután Bisevo-Hvar (Aci Marina Palmizana) kb. 20 tmf. Ha nincs főszezon, Hvar városi kikötőjében is kiköthetünk, ill. horgonyozhatunk. Az óváros gyönyörű!
4. nap, szerda: Hvar-Korcula 35 tmf. Korcula szintén csodás történelmi óvárossal bír, és itt van Marco Polo szülőháza is. Mármint az egyik, mert Adria-szerte van belőle még másik kettő. (a legenda szerint Napoleon gyermekkori koponyáját is több múzeumban mutogatják). A Marina viszont az óváros mellett van, a látvány emlékezetes marad.
5. nap, csütörtök: Korcula-Scedro-sziget, horgonyzó öböl. Én magam minden túrán javaslok legalább egy horgonyon töltött éjszakát, legyen ez a mai! Scedro északi felén két kis öböl közül is választhatunk, település nincs a közelben, a nyugalom és a csillagfény garantált. Rossz idő esetén a közeli Palmizana a menedékkikötő.
6. nap, péntek: Scedro-Split, táv: 30 tmf. Mivel horgonyon voltunk, korán tudunk indulni (ez is egy előnye a horgonyzásnak) nem térít el a korai indulástól a bolt, kávézó és egyéb szárazföldi örömök. A visszaúton általában szemből fúj a szél Split felé (Maestral) de a korai indulással bőven marad időnk cirkálgatni.
7. nap, szombat hajóleadás, hazautazás, élmnyekkel gyarapodva…
Ez a túra nem tengeri mérföldekben, hanem látnivalókban bővelkedik. Split, Kék Barlang, Hvar, Korcula… Talán ez az útvonal lehet majd a legemlékezetesebb valamennyi közül, amire hideg téli napokon sóvárogva gondolunk vissza. Persze ehhez jó társaság és természetesen jó időjárás is kell. Ezt kívánom mindenkinek, mielőbb!