Bejegyzések

Tanácsok vitorláshajó bérléshez

„Szia Péter ! Remélem jól vagytok és sikeres évet zártál. Mi már elkezdtük tervezni az idei nyaralásunkat és ezt szeretnénk a horvát tengerparton hajókázva eltölteni. Ehhez szeretnénk a segítségedet és a tanácsaidat kérni. Az alapgondolat, hogy egy hetet szeretnénk június végén ill. július elején hajókázni. Zadarból indulnánk és a szigeteken ill. a partvonalon déli irányba szeretnénk hajózni. Egy 6-8 személyes hajót szeretnénk bérelni.Ez a terv és innen kellene a segítséged.

  • Kitől érdemes bérelni, milyen hajót ?
  • Milyen térképet ill. könyvet kell beszerezni ?
  • Tudsz e útvonalat javasolni ?
  • Látnivalókat ?
  • Esetleg időpontot is, mert szeretnénk a viharos időszakot elkerülni.
  • Jó tanácsok stb.

Hát ennyi lenne. Előre is köszi.

Üdvözlettel:

Árpi”

Kedves Árpi!

Örültem levelednek, nagyon jó ötlet a túra, meg kell csinálni! Az évnek ebben az időszakában a tengeri hajóbérlés is kedvezményes.

Kitől érdemes hajót bérelni? Csakis olyan cégtől, akik korrektek és alapvető célja a visszatérő vendég. Mivel ez a cikk nem szponzorált tartalom, konkrét cégeket nem nevesítek meg, de személyesen szívesen adok tippeket, akikkel nekem jó tapasztalataim voltak.

A jó cégnél a hajó átadása lassú és aprólékos, a hajó visszavétele pedig gyors és nagyvonalú.

Sajnos sok cégnél ez nem így van: gyorsan kiadják a hajót ismertető magyarázat nélkül, aztán visszavételnél búvár nézi át a hajó alját.

Javasolt hajóméret: 6 fő esetén 3 kabinos hajó 37-40 láb méretben, 8 fő esetén 4 kabinos, 42-46 lábas méretben.

Jótanács: érdemes induláskor a chartercégnél kaucióbiztosítást kötni (insurance of security deposit).

ami azt jelenti, hogy nem kell letenni 1500-2000 eurót kauciónak, hanem helyette befizetünk hajómérettől függően 120-200 euró összeget, ami akkor sem jár vissza, ha semmi kár nem volt, viszont kár esetén semmit sem kell ezen felül fizetnünk. Nincsen minden cégnél lehetőség erre, külön érdeklődj erről előzetesen!

Ha le kell tenni a kauciót: Horvátországban lehetőség van készpénzben letenni a kauciót, sajnos egyre több országban ez már csak kártyáról megy, és ezzel van egy kis gond: a (dombornyomású) hitelkártyán zárolják a kaució összegét, a tapasztalat szerint minimum 2 hét, amíg az összeget felszabadítják azaz 2 hét után kapod vissza a pénzedet. (egy E betüvel kezdődő magyarországi banknál ez az időszak 4 hét is megvolt). Ezzel szemben a kaució-készpénzt az út végén leszámolva visszaadják ha minden rendben volt. Ismerek olyan hajóst is, akinél hazautazása után fedeztek fel a bérelt hajón hibát (vélt vagy valós, ki tudja) és hazautazása után vonták le a kárt a zárolt összegből. Ezért jobb a készpénz!

Nagyon ajánlom beszerezni a Karl-Heinz Bestendig „Adriai kikötők” című pilotkönyvét, messze a legjobb mind az otthoni tervezgetésnél, mind a fedélzeten. Térkép lesz a hajón, ne vegyél előre.

Könnyű, stresszmentes útvonal Zadarból, akár gyerekekkel is vállalható távokkal:

A „fő stresszforrást”, a  kikötői ki-beállást egy 1-5 fokozatú skálán értékeltem, ahol a számok jelentése:

  1. nagyon könnyű: partfal, azaz egyenesen, messziről lehet rátolatni egyenes partfalra. Zavaró mólók, kötelek nincsenek. Könnyű kikötés után pisszenhet egy hideg sör.
  2. könnyű: tágas kikötő kevés mólóval, azaz a tolatáshoz van hely, kerékhatás nélkül is be lehet állni. Vendéghely a bejárathoz közel.
  3. közepes: normál méretű kikötő mólókkal, a tolatásnál a kerékhatás ismerete fontos. Vendéghely a mólók között, de szerencsére nagy a hely.
  4. nehéz: szűk kikötő sok mólóval: nehéz vendéghelyet találni, a tolatáshoz kevés a hely, a kerékhatás mellett a „perdítés” nevű haladó manőver (a helyben fordulás) ismerete fontos. Vendéghely valahol belül, a kikötői marinérók integetve vezényelnek a partól, miközben mindenhol hajók és kötelek vannak.
  5. igen nehéz: szűk kikötő, egy hajóhossznyi, vagy annál kisebb szabad hellyel a mólók között: a nevezetes óvárosok (Trogir, Split stb.) belső kikötői mind ilyenek, csodálatosak a kikötés után, de kikötni kezdőként rémálom. Eleinte kerülendő! Szerencsére minden megtanulható, erre találtuk ki a manővertréninget. Később sok örömünk lesz ezekben a kikötőkben…

szombat: utazás, hajóátvétel délután 3-4 körül. Ha időben érkeztek, lehetőség van egy kis délutáni örömvitorlázásra, gyakorlásra. Kikötői manőver nehézsége Zadarban: 3

vasárnap: indulás Zadarból, cél: Zut-szigete. A táv 18 tengeri mérföld (max. 38 lábas hajóval a Pasman-Ugljan szigetek közötti Zdrelac híd alatt átkelve lehet rövidíteni 5 mérföldet, nagyobb hajó azonban nem fér át), késői indulással is teljesíthető. Kikötői manőver: 1 Látnivalók: Zut (horvátul=sárga, ejtsd: zsut) szigete a Kornatok bejárata, a kikötő fölötti hegy panorámája lélegzetelállító: a teljes Kornati Nemzeti Park szigetvilága látszik.

hétfő: Zut-Piskera. A táv kb. 25 tengeri mérföld, részben nyílt tengeren, ami nagy élmény. A Katina átjáró felé induljunk, Mala Proversa, aztán előttünk a zegzúgos Kornatok, irány dél. Kikötői manőver: 3 Látnivalók: Piskera a Kornatok fő kikötője, gyönyörű szigetek és hegyek, itt a legkékebb a tenger. Falu nincsen, csak a kikötő, igazi lakatlan sziget.

kedd: Piskera-Vodice: a táv kb. 30 tengeri mérföld. Kikötői manőver: 2. Látnivalók: Vodice pezsgő életű nyaralóhely, történelmi multú óvárosa ugyan nincs, de pl. van rengeteg étterem és kávézó, utcai malacsütés és egy helyen utcafronti pálinkafőzés („Rakija”) is.

szerda: Vodice-Skradin. A táv kb. 15 tengeri mérföld: 5 mérföld Sibenik, onnan pedig 10 mérföld felfelé (motorral) a Krka folyón Skradinig. Útközben meg lehet állni ebédelni Sibenikben, aminek óvárosa csodálatos (kikötői manőver: 2). Ez után motorozás következik felfelé a Krka folyón, ami egy 30 méter mély édesvízű folyó, keskeny szurdokvölgyön visz felfelé az út, magas sziklafalak között, mégis mély vízben. Kikötői manőver: 3

csütörtök: délelőtti program a Skradin mellett található a Krka vízesés, ami a világ egyik csodája, az alsó tóban fürödni lehet, a felső tavacskák között pedig sétával be lehet járni a több lépcsőben zuhanó Krka folyó partjait, megtekintve egy régi skanzent a gyerekek örömére, kipróbálható szerszámokkal, szövőgéppel, stb. A hajóhelyet 14:00-ig kell elhagyni, indulás ekkor. Cél: Murter-szigete. Aci kikötő Hramina. Táv: kb. 20 mérföld, kikötői manőver: 2 

péntek: Murter-Zadar 20 mérföld. Visszahajózás Zadarba, sok fürdéssel, örömvitorlázással.

szombat reggel: hajóátadás.

Ez egy könnyű, akár családdal is végigvitorlázható útvonal (a napi maximális táv 20 mérföldnél ne legyen több). Elszántabb barátokkal kiegészülve emelni lehet a tétet: a piskerai kikötés kimaradhat, helyette mondjuk Primosten jöhet be, és onnan vissza Skradin érintésével Zadarba.

Időpontnak nagyon javasolható a június vége, ez még nem a július-augusztusi főszezon, kicsivel olcsóbb, több a hely a kikötőkben, általában nem viharos, a tenger már meleg.

Jó szelet a túrához! Üdvözlettel,

Péter