Ha egy tengerparti kikötőben sétálunk, meglepően tapasztaljuk, hogy a vitorlások jelentős része egy adott gyár terméke: Bavaria. Az európai charterhajók kb. 90%-a Bavaria, a maradék 10%-on osztozik a piac többi szereplője. De mt tud ez a hajó, hogyan lett ilyen előnyű piacvezető?
BavariaYachtbau 1978
A cég nem tűnik idősnek. 1978-ban alapította Winfried Herrman ablakgyártó és Josef Meltl autó- és használthajó kereskedő. Jó párosítás: műanyagos szakember+autódíler, ez a nyerő párosítás. Ennek ellenére a cég majdnem csődbe ment a 80-as évek elején, mert a termékeik túl megbízhatóak voltak, azaz annyi anyagot építettek bele, hogy nem lehetett gazdaságosan eladni
Csődközelben az alapítás után
Aki látott már régi Bavaria vitorlást balatoni kikötőben, tudja miről beszélek: az ős Bavariák olyanok voltak, mint a Tigris tank: erős robusztus, de rettentő csúnya. Még most is alkalmas bármelyik egy Földkerülő túrára, de csajozni ne akarjon vele senki, ronda de erős. Ezt a piac nem értékelte, a cég biztos úton haladt a csőd
Megmentő érkezik
Az utolsó pillanatban a közgazdász+marketing végzettségű Alois Regenkurt mentette meg a céget: alapos elemzés után arra jutott, hogy rossz a termék. Azaz túl jó és emiatt túl drága. Legyen gyengébb. könnyebb (olcsóbb) de mellette szép és atraktív. Tudta a nagy igazságot: ha apuka szeretne venni egy hajót, csak akkor bólint rá anyuka, ha az neki is tetszik. Nosza, tervezzünk gyönyörű konyhát, remek polcokat és szekrényeket, sok praktikus pakolóhellyel! Legyen belül minden fából, barna, fehér és kék színekben! Ehhez passzol az új tengerész ruci, így jöhet a hajó is. Ha nem is egészen így történt, de a Bavaria megmenekült a csődtől, hamarosan vették a hajót, mint mostanában a cukrot.
A szárnyalás évei
A csúcs években, 2005-2010 között a Bavaria évente 3500 db hajót gyártott, kb. 600 embert foglalkoztatott. Sőt, a globális piacon is a 3 nagy egyike lett. A másik kettő amerikai… A családi-baráti céget ekkor vásárolta meg az egyik nagy amerikai magántőke befektető az alapítóktól. Azért az összegért én is eladtam volna, gondolkodás nélkül, 1,3 milliárd euró feletti vételárat emlegettek… Winfried és Jozef urak ezt követően vajon mit csinálnak most? Hajóznak a meleg tengereken? Trópusi szigeteken napoznak? Tömény romantika, fekete nők, Afrika? A kastélyuk körül kutyaszánoznak, utána whiskey-ben fürdenek meg? Valószínűleg igen, ebben a sorrendben. Csak talán nem hajóznak.
Gödörben ismét
Az urak jókor szálltak ki, mert sajnos a 2008-ban a krízis megtépázta a hitelezésre épülő hajópiacot is. 2008 után sokáig nem talált magára a cég, tulajdonos váltások következtek, majd újra erősödés (felvásárolták a francia Nautitech katamarán gyártót) de aztán ismét lefelé ment a cég, 2018-ban csődben is volt. A CMP csoport végül megmentette a német óriást, jelenleg a céget Michael Müller igazgatja és ismét erősödnek az eladások.
Telephely
Hol is lehetne máshol a Bavaria, mint Bajorországban, a virsli+édes mustár hazájában. A székhely Giebelstadt, a székhely címe pedig „Bavaria Strasse 1.” Jelenleg 37-57 láb közötti méretben gyártják a hajókat. Sok sikert, Bavaria!