Bejegyzések

Tengeri jogosítvány kategóriák

Sokféle hajóvezetői jogosítványról hallani. Milyen okmányra van szükségem ahhoz, hogy hajózhassak? Minden országban érvényes az okmányom? Odaadják majd a bérelt hajót? Tegyünk hát rendet az egyes kategóriák között. Nézzük a tengeri jogosítvány típusokat szép sorban:

ICC+B vizsga

Belvizekre (tavak és folyók) valamint a tenger 12 mérföldes (20 km a parttól) zónájában érvényes, azaz beltengeren és parti tengeren. A maximális hajóméret 20 méter hajóhossz, vitorlást és motorost egyaránt vezethetünk vele. Az „ICC” a belvízi részt jelenti, a „B” pedig a Skipper B tengeri kategóriát. A VHF rádiókezelői engedélyt is tartalmazza!

ICC+B jogosítvány

A jogosítvány története a régi Jugoszláv időkre nyúlik vissza: a törvényhozók kitalálták, hogy mindenkinek legyen „papírja” aki a belvizeken vagy a tengeren hajózik. A gyakorlati ismeretekkel minden helyi hajós tisztában volt, csak a közlekedési szabályokkal és a navigációval nem. A hatóság tehát erre a két témakörre hegyezte ki a vizsgakövetelményeket: térképi navigáció, kitérési szabályok ismerete. A vizsgát külföldieknek is lehetővé tették, évente ezrek és ezrek szerzezték meg a Skipper B jogosítványt. Ezt egészítették ki az ICC („International Certificate for pleasure Craft) vizsgával, ami nemzetközivé teszi az okmányt. Európában az ICC+B a „par excellence” belvízi+tengeri jogosítvány. A legtöbb hajósnak kiváló választás, akár kabinos vitorlást bérel, akár a saját motorcsónakját húzza le a tengerre. Azért is jó választás, mert a VHF kezelői engedélyt is tartalmazza, aki ezzel hajózik, annak nem kell külön rádiós vizsgát tennie. Az ICC+B tanfolyam 2 napot vesz igénybe. A vizsga egy viszonylag könnyű elméleti vizsga. A vizsga után új dimenziót ölt a nyaralás: a szigetekre TE viszed a családodat és barátaidat, immár hajóval. Ha pedig Magyarországon szeretnéd használni, a törvények szerint 2022. óta legálisan  megteheted, nem kell hozzá sem horvát lakcímkártya, sem egyéb honosítás, korlátozás nélkül használhatod akár a Balatonon, akár a Dunán vagy a Tiszán!

Skipper B jogosítvány

A korábbi idők klasszikus tengeri jogosítványa. Magyarok tízezrei szerezték meg az elmúlt harminc évben. Mindenkinek van legalább egy ismerőse, akinek megvan a Skipper B képesítése. Pula, Rijeka, Senj, Zadar és Split voltak a legnépszerűbb vizsgahelyek. Sokan őriznek jó emléket a öreg Bozsics kapitányról, akinél sosem volt bukás a vizsgán, mert azt vallotta, hogy „aki nem tudja, annak majd a vizsgán tanítja meg” az alapokat. Az ICC+B jogosítvány megszületése óta a „csak Skipper B” kategóriára való jelentkezés visszaesett, hiszen az ICC okmánnyal kiegészítve az ICC+B nemzetközi belvízi+tengeri képesítést szerzi meg a vizsgázó, vagyis hasonló áron két jogosítványt kaphatunk, ha az ICC+B vizsgát tesszük. Le. Ennek ellenére a B kategória még létezik, sokan a magyar tengeri IV. osztályú vizsga mellé csinálják meg, hiszen a B kategória 12 mérföldes eltávolodásra jogosít. 30 BRT hajóméretig vezethetünk a Skipper B jogosítvánnyal vitorlás és motoros hajót. Nagy előnye, hogy semmilyen orvosi alkalmassági vizsgálat nem kell hozzá.

Skipper C jogosítvány

Aki a világ bármely országában a 12 mérföldes zónán is túl szeretne hajózni, tehát a beltenger és parti tenger után a nyílt tengeren vagy akár óceánon, azoknak találták ki a Skipper C kategóriát. Mérföld korlátozás nélkül, 30 bruttó regisztertonna méretig vezethetünk vele vitorlás és motorost hajót. Nemzetközi, áthajózhatunk vele az Adria egyik partjáról a másikra („Dubrovnik-Velence túra”) vagy éppen mehetünk vele Amerikába a Karib-tengerre, de akár egy ázsiai nyaraláson is ezzel bérelhetünk hajót. A Skipper C jogosítvány azoknak való, akik nem szeretik a korlátokat! A tanfolyam 5 napos, a vizsga elméleti és gyakorlati részből áll. Ezzel az okmánnyal miénk lehet az egész világ tengervízzel borított része…

Yacht Mater A és Yacht Master B kategóriák

A kategória: 100 brt illetve Yachtmaster B: 500 bruttó regisztertonna hajóméret vezetésére jogosítanak. Ez a kategória a legtöbb hajósnak feleslegesen nagy, megajachtokhoz való okmány. Főleg azoknak van rá szükségük, akik személyzetként (hajóvezetőként) dolgoznának egy nagyon nagy méretű hajón.

Magyar belvízi képesítés

A magyar belvízi vizsgarendszer szintén tekintélyes múltra tekint vissza. 20 méter hajóhosszig és 12 személyig vezethetünk hajót tavakon és folyókon:

  • vitorlás kishajó
  • kisgéphajó

kategóriákban. A magyar belvízi vizsga nem könnyű: elméleti és gyakorlati részből áll. Az elméleti vizsga számítógépes tesztvizsga, egy 1400 kérdéses kérdésbankból kap vizsgatárgyanként 20-20 kérdést a vizsgázó, 75% kell a sikerhez. A gyakorlati vizsga a vízből mentés és a hajóirányítás manővereit célozza. Európa egyik legnehezebb vizsgarendszere a magyar. Mi is csináljuk, www.vitorlasiskola.hu és www.motorcsonakjogsi.hu oldalainkon mutatjuk be a magyar belvízi vitorlás és kisgéphajó tanfolyamainkat.

Magyar tengeri képesítés

A magyar tengeri vizsgarendszer éppen átalakulóban van, ugyanis a magyar rendszer nehézsége miatt minden magyar Horvátországba ment Skipper B jogosítványt szerezni, majd boldoganb hajózott az okmánnyal világszerte. Egy vendégünk San Diegóban bérelt hajót a Skipper B okmányával.

A jelenlegi magyar tengeri vizsgarendszer 4 fokozatú. A maximális eltávolodás a parttól:

  • IV. osztályú jogosítvány: 3 tengeri mérföld
  • III. osztályú jogosítvány: 12 tengeri mérföld
  • II. osztályú jogosítvány: 200 tengeri mérföld
  • I. osztályú jogosítvány: korlátlan

Nem csoda, hogy a horvát vizsgarendszer elvitte a jelentkezőket a sokkal nehezebb, hosszadalmasabb és bürokratikusabb magyar tengeri vizsgarendszerből. 2022-ben összesen 20 (húsz) fő szerzett a magyar rendszerben tengeri vizsgát. Országosan…

Magyar tengeri IV. osztályú vizsga

Amikor a magyar hatóság szembesült végre azzal a ténnyel, hogy mindenki Horvátországba megy tengeri jogosítványt szerezni, észbe kaptak és bevezették az egyszerűsített tengeri vizsgát: magyar belvízi jogosítvánnyal rendelkezők egy 20 kérdéses teszt kitöltésével kiterjeszthetik a jogosítványuk határát tavakról és folyókról a tengeri 3 mérföldes zónájába. Jó kezdeményezés, 2023-ban kb. 400 fő szerezte meg ezt a vizsgát, de a rendszer rugalmassága és gyorsasága még mindig messze elmarad a horvát ICC+B kategória mögött. Aki pedig korlátlan tengeri jogosítványt szeretne, továbbra is a mérföld korlátlan Skipper C jogosítványt javasoljuk!

D2 STCW=hajós biztonsági vizsga

csak azoknak van szükségük erre a képesítésre, akik nagyhajón (szállodahajó, stb.) szeretnének dolgozni. Tűzvédelem, biztonsági ismeretek, munkavédelmi oktatás. Mi nem foglalkozunk ezzel a képesítéssel, kedvtelési célú hajósok számára felesleges.

RYA kurzusok

Royal Yachting Association= (brit) Királyi Yacht Szövetség. Nagy Britanniában nem kell jogosítvány (licence) a hajóvezetéshez, de képesítés (certificate) szerezhető. Nagy presztízsű képesítés, komoly gyakorlati oktatással és még komolyabb vizsgákkal. Nagyon sok kategória van a „Competent Vrew” (hozzáértő legénység) szinttől az „Ocean Master” kategóriáig. Az egyes kategóriák címeit magában is jó olvasgatni, „Coastal Skipper” és társai. Nekem a „Competent Crew” a személyes kedvencem, hiszen minden kapitány hozzáértő legénységre vágyik. Nagyon hasznos és jó kurzusok az RYA képzései, de sajnos brit keresetekhez hangolt árakon adják őket.