Itt állok a zadari kikötőkapitányság előtt, kezemben a csapat frissen átvett skipper C jogosítványaival. De milyen is az áhított korlátlan tengeri jogosítványhoz vezető út? Íme a tanfolyam története.
Skipper C jogsosítvány = korlátlan tengeri jogsi
Kedden 14:00-kor tartottuk a találkozót, az üdvözlés után hamarosan birtokba vettük hajónkat, egy jól felszerelet Bavaria 44 típust. A hajó 15 méter hosszú, 13, 5 tonna vízkiszorítású tengeri vitorlás, a lehető legjobb oktatóhajó. Nagyméretű, de kezes viselkedésű, biztonságos hajó. A skipper C tanfolyamainkon ezt használjuk, hogy a gyakorlat maximális lehessen. (ide tartozik, hogy más tanfolyamokon csak a minimális kötelező igazolt hatósági gyakorlatot teljesítik ami mindössze fél nap, ellenben nálunk a gyakorlat 3 napot jelent. Nincsenek létszámgondjaink…)
A keddi nap a gyakorlaté: hajó kezelőszerveinek megismerése után kihajóztunk, kormánykezeléssel kezdtük a gyakorlatokat, először motorral, majd felhúztuk a vitorlákat is. Hamarosan megélénkült a szél, az ejtés-élesedés és fordulás-halzolás manővereket már megdőlt fedélzeten gyakoroltuk. Az első napi program estig tartott. Kikötés után beköltözés a hotelbe, ahol üdvözlőitallal vártak minket. Vacsora és laza este következett, hiszen nem kellett tanulni (ma még).
Szerdán nagyon tömény gyakorlati napunk volt: reggel kikötői manőverekkel kezdtünk, először könnyű helyre tolattunk be, majd jöttek az egyre szűkebb helyek, végül már a hajó hosszánál rövidebb állásokba „paszíroztuk be” a vitorlást. Először orrsugárkormánnyal, majd az orrsugárkormány használata nélkül is. A délidő közeledtével elhagytuk a kikötőt, hogy megtanuljuk a csillagászati navigáció alapjait: a szextáns használatával kezdtünk ismerkedni a kikötő előtti nyíltabb vízterületen. Hamarosan mindenkinek ment a „Nap megkeresése” a tükörben és a Nap magasságánal horizont feletti mérése. Ebédszünet után vitorlát bontottunk és újra a vitorlamanővereket gyakoroltuk: körbecirkáltuk Osljak-szigetét, majd elhátszeleztünk a Punta Mika világítótoronyig. A kikötés után még volt egy feladatunk: a helymeghatározás kiszámításának módja, azaz a délben mért Napmagasságok és mérési idők segítségével begyakoroltuk, hogyan kell kiszámolni a pozíciót. Ehhez a Nautical Almanach ezévi kötetét is használtuk, illetve a Sight Reduction Tables kiadványt.
Csütörtök délelőtt a gyakorlatot folytattuk, profi reffelés és horgonyzás volt a téma. Átkirándultunk a közeli Ugljan-szigetre, útközben ismét a szextáns használatát gyakoroltuk. Jó széllel vitorláztunk vissza a kikötőbe.
Csütörtök délután kezdtük az elméleti oktatást, hiszen a célunk az, hogy hétfőn mindenki sikerrel vizsgázzon! Első délután a COLREG-gel kezdtünk, kitérési szabályok, hajók fényjelzései, IALA bójázás. Mindent alaposan begyakoroltunk erről a kérdéskörről. Este a csapat különféle halas éttermekben pihente ki a nap fáradalmait.
Pénteken korán kezdtünk, 8:00-kor már az osztályteremben ültünk. Hajógéptannal kezdtünk, majd hajómanőverek, mentés és túlélési ismeretek következtek. Árapály ismeretek, áramláshajózás, majd a délelőtt zárásaként néhány hajóbaleset-videóban foglaltuk össze az elkerülendő hibákat. Délután mágnességtan következett, mindent a variációról és deviációról a délután folyamán, illetve rádiókommunikációs ismeretek. A tömény nap után este tanulás volt a program.
Szombaton ismét hosszú napunk volt: navigáció, térképészet, helymeghatározás klasszikus módszerekkel. Délután elsősegély ismeretek, tengerjog zárta a napot. Vacsora után tanulással.
Vasárnap könnyebb napunk volt: új ismeret már csak délelőtt jött, meteorológia és tengerrajz. Délután már a vizsgakérdéseket gyakoroltuk be, mindent alaposan, oda-vissza, estig. Mivel a próbavizsga jól ment mindenkinek, belvárosi sétával vezettük le a mai napot, a rakpart és a tengeri orgona éjjel is felejthetetlen.
Hétfő délelőtt a kikötőben hajózási gyakorlat, a vizsgafeladatok átismétlése, ami kikötői manővert jelent. Mindenki nagyon élvezte, hiszen ez az önálló hajózáshoz kell majd! Szerencsére jó időnk volt a manőverekhez, de azért kellett a hajós öltözék a friss szél ellen. Rövid ebédszünet, majd irány a Kapitányság (szerencsére a kikötő mellett van). Először gyakorlati vizsga, majd elméleti. A délutáni vizsga senkinek sem okozott problémát, de a velünk párhuzamosan vizsgázó másik magyar társaságból ketten is buktak. Tőlünk senki, a mi csapatunk ismét 100% eredménnyel végzett a vizsgán. Gratulálunk!