Bejegyzések

A biztonságos horgonyzás

A vitorlástúra egyik fő öröme, amikor egy csendes öbölben, lehorgonyozott hajón töltjük az éjszakát. Az öröm azonban hamar haváriába fordulhat, ha rosszul horgonyoztunk és az éjszaka kellős közepén hajónk sodródni kezd a sekély víz felé.

Hogyan is kell biztonságosan horgonyozni?

A legfontosabb, hogy egy széltől és hullámzástól védett öblöt találjunk, ahol várhatóan nyugodtak lesznek a körülmények. A vízmélység a horgonyzóhelyen ne legyen több 10 méternél! A hely kiválasztásában segít a térkép és a pilotkönyv, az időjárási viszonyokról pedig mindig tájékozódjunk, pl.a www.meteo.hr oldalon.

Nagyon fontos az is, hogy a mederanyag alkalmas legyen a horgonyzásra. Ami alkalmas:

  1. iszap
  2. homok
  3. apróbb kő

Amit pedig kerüljünk:

  1. tengeri fű, hínár (a horgony elcsúszik)
  2. nagyobb kövek és sziklák (a horgony beakad, de nem fogjuk tudni felhúzni)

Fontos, hogy horgonyunk is alkalmas legyen. Miért, nem minden horgony alkalmas horgonyzásra?

Válasz: nem minden horgony alkalmas minden mederanyagra. A cherterhajókon elterjedt CQR kiváló homokon, de közepes tartóerejű iszapon. Iszapra a Danforth a jó választás. A Bruce horgony fedi le a mederanyagok legszélesebb spektrumát. A horgony kiválasztása is megér egy cikket… A horgonyhoz lánc is legyen, legalább 50 méter hosszúságú.

Eddig minden megvan:

  1. védett öböl
  2. alkalmas mederanyag az öböl aljzatán
  3. megfelelő vízmélység, 5-10 méter között
  4. alkalmas horgony és lánc

Rakjuk le a horgonyt! A lépések:

  1. álljunk az öbölben széllel szembe, és tegyük üresbe a váltót
  2. a csapat egyik része a hajó orrában, a horgonykamrában álljon készenlétben, és amikor a hajó megállt, eresszen ki a horgonyláncból annyit, amennyi a vízmélység (ebben segít a mélységmérő készülék)
  3. a hajó a horgony leérkezése után kezdjen lassan tolatni, miközben a horgonyláncot folyamatosan engedjük. A vízmélység 4-szeresére lesz szükségünk! Tehát pl. 5 méter mély vizen 20 méter lánc fusson ki.
  4. a lánc leérkezése után finom hátramenettel próbáljuk ki, hogy tart-e a horgony. Én legalább három próbát szoktam tenni, a minmális sebességű tlatástól az erősebb gázfröccsig.

A horgony lerakása után állítsuk be a GPS-en a horgony riasztást sodródás esetére (anchor alarm) és kapcsoljuk fel a pocíziófényt, nehogy este elfelejtsük. Nappal pedig a fekete gömböt is ki kell tenni jól látható helyre. Csillagfényes éjszakát mindenkinek!