A vitorlástúra egyik fő öröme, amikor egy csendes öbölben, lehorgonyozott hajón töltjük az éjszakát. Az öröm azonban hamar haváriába fordulhat, ha rosszul horgonyoztunk és az éjszaka kellős közepén hajónk sodródni kezd a sekély víz felé.
Hogyan is kell biztonságosan horgonyozni?
A legfontosabb, hogy egy széltől és hullámzástól védett öblöt találjunk, ahol várhatóan nyugodtak lesznek a körülmények. A vízmélység a horgonyzóhelyen ne legyen több 10 méternél! A hely kiválasztásában segít a térkép és a pilotkönyv, az időjárási viszonyokról pedig mindig tájékozódjunk, pl.a www.meteo.hr oldalon.
Nagyon fontos az is, hogy a mederanyag alkalmas legyen a horgonyzásra. Ami alkalmas:
- iszap
- homok
- apróbb kő
Amit pedig kerüljünk:
- tengeri fű, hínár (a horgony elcsúszik)
- nagyobb kövek és sziklák (a horgony beakad, de nem fogjuk tudni felhúzni)
Fontos, hogy horgonyunk is alkalmas legyen. Miért, nem minden horgony alkalmas horgonyzásra?
Válasz: nem minden horgony alkalmas minden mederanyagra. A cherterhajókon elterjedt CQR kiváló homokon, de közepes tartóerejű iszapon. Iszapra a Danforth a jó választás. A Bruce horgony fedi le a mederanyagok legszélesebb spektrumát. A horgony kiválasztása is megér egy cikket… A horgonyhoz lánc is legyen, legalább 50 méter hosszúságú.
Eddig minden megvan:
- védett öböl
- alkalmas mederanyag az öböl aljzatán
- megfelelő vízmélység, 5-10 méter között
- alkalmas horgony és lánc
Rakjuk le a horgonyt! A lépések:
- álljunk az öbölben széllel szembe, és tegyük üresbe a váltót
- a csapat egyik része a hajó orrában, a horgonykamrában álljon készenlétben, és amikor a hajó megállt, eresszen ki a horgonyláncból annyit, amennyi a vízmélység (ebben segít a mélységmérő készülék)
- a hajó a horgony leérkezése után kezdjen lassan tolatni, miközben a horgonyláncot folyamatosan engedjük. A vízmélység 4-szeresére lesz szükségünk! Tehát pl. 5 méter mély vizen 20 méter lánc fusson ki.
- a lánc leérkezése után finom hátramenettel próbáljuk ki, hogy tart-e a horgony. Én legalább három próbát szoktam tenni, a minmális sebességű tlatástól az erősebb gázfröccsig.
A horgony lerakása után állítsuk be a GPS-en a horgony riasztást sodródás esetére (anchor alarm) és kapcsoljuk fel a pocíziófényt, nehogy este elfelejtsük. Nappal pedig a fekete gömböt is ki kell tenni jól látható helyre. Csillagfényes éjszakát mindenkinek!