A hétvégén tartottuk az adriai katamarán tréningünket egy 2018. évjáratú Helia 44 típusú 14 méter hosszú, 7,5 méter széles, 13 tonna vízkiszorítású hajón. Az időjárással óriási szerencsénk volt: a tanfolyamot megelőző napokon nagy bóra dühöngött a partvidéken, ám a tanfolyam előtt két nappal a vihar elvonult, a nap kisütött és a tenger a legszebb napfényes arcát mutatta nekünk.
Ismerkedés a katamaránnal
A pénteki találkozót követően beköltöztünk a hajóra és részletesen átnéztük a katamarán hatalmas gépészetét: 2 nagy teljesítményű hajómotor, elektromos rendszer, tartalék indító rendszer, kormányhidraulika, horgonyberendezés, vészkormányzás, navigációs rendszer, autopilot, mentőtutaj, vészrakéták, patronnal felfújódó mentőmellények, mindent sorra vettünk.
Kihajózás, kormánykezelés
A kikötőből kihajózva az első amit meg kellett szoknia a csapatnak az az volt, hogy ezen az új hajón a kormányberendezés nem a hagyományos bovdenes rendszer, hanem hidraulikus: a kormánytól olajcsöveken keresztül jut el az erő a kormánylapáthoz, emiatt a kormányt akár el is lehet engedni menet közben, a víz nyomása a hatalmas olajnyomás miatt nem tudja elmozdítani sem a kormánylapot, viszont mi a kormányállásból kis erővel működtetve a kormányt könnyedén megtehetjük ugyanezt. A hagyományos kormányokkal ellentétben a kormánykerék nem „egyszer jobbra-egyszer balra” körben tekerhető, hanem nyolcszor is körbe kell hajtani, amíg végállásba ér, és ez csak az egyik oldal, ugyanennyi mozdulat szükséges a másik irányba is. Ezt követte az iránytartás, kanyarodás, tolatás, két motor használatával. A 2 db 55 lóerős Yanmar motorral olyan könnyen fordul körbe a hatalmas hajó, akár egy Tigris harckocsi… Egyik motor előre, másik hátra, már meg is fordultunk. Estig gyakoroltuk az alapmanővereket, a gyönyörű naplemente után sötétben hajóztunk be a kikötőbe.
Kikötői manőverek és partfal mellé állás
Szombaton kék ég és tükörsima víz fogadott minket, a legjobb idő a kikötői manőverek begyakorlásához. Farral álltunk be a szűk helyre, de a csapat is ügyes volt, illetve a hajó manőverképessége is dicsérendő, nagyon jól mentek a kiikötések. Kétszer is körbeértünk a manőverekkel, de utána sem opihentünk, jöttek az oldallal kikötések és egy új manőver:
Catwalk katamaránnal
Mit is jelent ez? A catwalk azaz „macskajárás” azt jelenti, hogy katamaránnal a legpraktikusabb oldallal úgy kikötni, hogy a mólót osonómenetben lépdelve, azaz egyik motor előre majd üresbe; másik motor előre majd üresbe; aztán megint az egyik motor előre majd üresbe… ezeket a lépéseket ismételgetve a 13 tonnás hajó úgy közelíti meg a mólót még élénk szélben is (amely a délelőtt közepén meg is érkezett) akár egy könnyű léptű macska, vagy inkább párduc…
Vitorlabontás a hatalmas hajóval
A nagyvitorla 76 m2, az orrvitorla 46 m2 azaz összesen 122 m2 vitorlát tudunk a délutáni sportos Maestral útjába helyezni, hogy könnyedén suhanjon a hajó. A katamaránon sosem egyszerű a vitorlák kezelése, mival a nagyvitorla hagyományos fel-lehúzós rendszerű telelatnis grósz, ami az óriási latninyomás miatt valósággal „ragad” az árbocba. Csakis tökéletes szélbeállással és az elektromos csörlővel lehet felküzdeni a hatalmas vásznat, centiről-centire. De megérte a fáradtságot: a 3 Beaufort szélben 7-8 csomóval suhantunk… A nap sütött, mi pedig váltva a hálóban napoztunk a fordulók közötti pihenősebb időszakokban. Estig tartott az örömvitorlázás.
Horgonyzási túra a Sutomiscica öbölben
Vasárnap ha lehet fokozni, még szebb időt kaptunk. Reggeli bemelegítésként mindenki csinált egy betolatást a kikötőhelyre, majd Ugljan-szigetre indultunk, ahol kedvenc öblünkben a horgonyzást gyakoroltuk. A Britanny horgony jól tartott, a csörlő kifogástalanul tette a dolgát. A túra után a zadari kikötőben még egy sorozat oldallal parkolással zártuk a tréninget.